NYHETER
Husleieadministrasjon er nå tilpasset frittstående husleieklienter.
HUSLEIEADMINISTRASJON – Tilpasset frittstående husleieklienter
-
Fordelen med å ha frittstående husleieklienter er at en del funksjoner for digital flyt blir tilgjengelige. Dette gjelder for eksempel automatisk bokføring av OCR, men ikke avtalegiro. MinSide-tilgang kan gis til brukere pr. boligselskap. For boligselskaper som fakturerer andre næringsdrivende vil det være mulig å sende EHF-fakturaer.
-
Husleieadministrasjon er nå tilpasset frittstående husleieklienter. En frittstående husleieklient har nødvendig funksjonalitet for å administrere boligselskapet fra sitt eget borettslagsregister. Disse selskapene skal derfor ikke legges inn på en felles reskontroklient.
Man oppretter en frittstående husleieklient ved å merke av for at klienten skal benytte Husleieadministrasjon i klientregisteret. Når klienten har foretaksformen Borettslag, Boligsameie (ESEK) eller Boligaksjeselskap (AS) opprettes selskapet automatisk i borettslagsregisteret på klienten. Disse klientene ett selskap av slik foretaksform registrert.
-
For dere som allerede har en reskontroklient og ønsker å gå over til å benytte frittstående husleieklienter, finnes det en mulighet for å eksportere fullstendig informasjon om et borettslag fra reskontroklienten til borettslagets hovedboksklient. Når et borettslag er eksportert skal administrasjon og ajourhold gjøres i hovedboksklienten, som nå
er en frittstående husleieklient. Er du i tvil om du bør gå over til frittstående husleieklienter, ta kontakt med oss.
-
NB! Reskontroklienten kan ikke lenger ha en av foretaksformene Borettslag, Boligsameie (ESEK) eller Boligaksjeselskap (AS).
Klienter som har en av disse foretaksformene og samtidig er avmerket for at de skal benytte Husleieadministrasjon, kan kun ha ett selskap av slik foretaksform registrert i borettslagsregisteret
Endringer i Borettslagsregisteret:
Endringer i Hovedboksavstemming:
Endringer i Husleiegenerator:
I Hurtigmenyen under Husleieadministrasjon:
-
På reskontroklienten er det lagt inn et nytt menyvalg: 'Eksport av borettslag'.
-
Frittstående husleieklienter vil ikke få opp menyvalget 'Hovedboksavstemming', heller ikke 'Eksport av borettslag'.
Endret ved innlesing av OCR:
BILAGSHÅNDTERING
Periodeangivelse i bilagsregisteret
En feil som kunne medføre at bilag ble lagret på feil periode ved manuell bilagsføring er rettet. Hvis perioden ved føring av en bilagslinje ble endret, kunne den bli satt tilbake til opprinnelig periode hvis markøren havnet i bilagsnummerfeltet før linja var lagret. Dette kunne skje ved at en gikk dit manuelt eller ved at markøren spratt
dit hvis en ikke hadde fylt ut et obligatorisk felt.
Kjøp av fjernleverbar tjeneste fra utland med redusert mva-sats, 12%
Det er laget to merverdiavgiftskoder for kjøp av tjenester fra utlandet der det skal beregnes merverdiavgift med 12% etter reglene om snudd avregning. Dette gjelder bl.a.
-
Kode 76 brukes der kjøper skal beregne og betale 12% utgående mva og samtidig ha rett til fradrag for inngående avgift.
-
Kode 77 bruker der kjøper bare skal beregne og betale 12% utgående mva, men ikke har rett til fradrag for inngående mva.
Det er ingen egne felter for snudd avregning med redusert sats i mva-meldingen, og Skatteetaten har derfor bestemt at utgående avgift skal innberettes i post 12 og inngående i post 17. Kodene nevnt ovenfor bruker disse feltene. Det må opplyses hvorfor merverdiavgiftsprosenten avviker fra alminnelig sats i merknadsfeltet.
Samtalelogg i bilagsregisteret
Det er gjort en endring i samtaleloggen (ChatPopUp) slik at den flyter over resten av skjermbildet uten å låse videre arbeid der. Man kan dermed punche bilagsendringer mens vinduet med samtaleloggen står åpent.
LØNN
Det er opprettet et nytt kodeord %Firmatelefon% for bruk i faste tekster ved e-postsending av utgående faktura og lønnsslipper. Kodeordet %Firmatelefon% henter verdi fra feltet 'Tlf. kontor' i klientregisteret.
Rapporten fagforeningstrekk
En feil ved utskrift av rapporten Fagforeningstrekk er rettet slik at den nå splitter side pr fagforening.
Lønnskjøring - generering av lønnsslipp
Korrigert en situasjon hvor summeringen i kolonnen "Hittil i år" ble feil for feriepenger utbetalt over flere lønnskjøringer.
TIME
Det er gjort flere endringer i timeapp og kontroller timer for å bedre brukeropplevelsen.
Timeapp – registrering av timer
Det er rettet en feil i timeappen for timer utover normal arbeidstid. Her spørres det om slike timerskal registreres med annen lønnsart. Tidligere ble man også spurt på registrerte timer med varetype vanlig vare og beløpsvarer. Det er kun timevarer som skal utløse dette spørsmålet.
Timeapp - Tilgangsstyring på opprett ny vare og kunde
-
Det er innført brukertilgangsstyring i Timeappen ved 'opprett ny kunde' og 'opprett ny vare'.
-
For brukere som ikke skal ha tilgang til å opprette kunder, må brukertilgangen 'Reskontro - Registrere kunder' fjernes.
-
For brukere som ikke skal ha tilgang til å registrere varer, må brukertilgangen 'Vareregister/lager Registrere varer' fjernes.
Kontroller timer og Fakturer timer
Det er nå mulig å velge inn kolonnen 'Enhet for vare' i tabell med timeregistreringer.
Det er nå enklere å kontrollere timer. Summering av antall, antall fakturerbare timer og beløp vises nå for utvalget i ‘Kontroller timer’.
FAKTURERING
E-postsending av inngående faktura
Det er rettet en feil i e-postsending av 'kopi av inngående faktura'.
Det er opprettet et nytt kodeord %Firmatelefon% for bruk i faste tekster ved e-postsending av utgående faktura og lønnsslipper. Kodeordet %Firmatelefon% henter verdi fra feltet 'Tlf. kontor' i klientregisteret.
Kodeord i Firmaoppsett faktura
Det er opprettet et nytt kodeord %Fakturatype% for bruk i faste tekster ved e-postsending av og på utgående faktura.
Kreditering av faktura med timer
Det er nå mulig å kreditere faktura med fakturerte timer. Det vil si faktura med ordregrunnlag fra timeregistreringer som er lagret som timeordre. NB! Det er fakturaen som kreditereres, dvs timeregistreringene blir ikke endret.
Fakturalayouter i Duett Økonomi
Aktuelle fakturalayouter er oppdatert med mva-spesifisering for fritt utland.
DATAFLYT LANDBRUK
Produktkoderegistre for automatisk og standardisert kontering er oppdatert etter siste sentraloppdatering 6. september 2018 (oppdateringen inkluderer alle endringer 2. mai-6. september).